Jesteś tutaj:Pracenazlecenie.plAktualnościJak otrzymać duplikat świadectwa pracy?

Jak otrzymać duplikat świadectwa pracy?

  • środa, 28 kwietnia 2021, 14:03
Image Description

Zgubiłeś swoje świadectwo pracy? Sprawdź, co musisz zrobić, aby otrzymać duplikat tego dokumentu od swojego byłego pracodawcy oraz, na co powinieneś zwrócić uwagę, sprawdzając poprawność wpisanych w nim danych.


W życiu może przydarzyć się wiele niefortunnych zdarzeń. Dokumenty, które kolekcjonowaliśmy przez lata, mogą przez przypadek uledz zniszczeniu lub po prostu zgubić się w momencie, w którym najbardziej ich potrzebujemy. Co zrobić, gdy nie będziemy mogli znaleźć naszego świadectwa pracy? Jak otrzymać jego duplikat?


Czym jest świadectwo pracy?

Świadectwo pracy to dokument, który pracodawca musi wydać swojemu pracownikowi w przypadku rozwiązania wcześniej podpisanej umowy, niezaleznie od jej rodzaju. Musimy być on dostarczony bezpośrednio do rąk kiedyś zatrudnionej osoby lub takiej, która dostała upoważnienia jego odbioru. Aby sprawdzić, czy nasze świadectwo pracy posiada wszystkie istotne informacje, należy zwrócić uwagę na odpowiedni zapis okresu, w którym się wykonywało pracę, tego jak opisany jest jej rodzaj, zajmowane stanowisko, okoliczności wygaśnięcia umowy, czy też informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i tych z ubezpieczenia społecznego.

Jeżeli zauważyliśmy błąd w naszym świadectwie pracy mamy 7 dni do wystąpienia z wnioskiem do byłego pracodawcy o ich naprawienie.


W jakiej sytuacji możemy poprosić o duplikat pracy?

Aby ubiegać się o duplikat świadectwa pracy, na początku będziemy musieli zgłosić tę potrzebę do naszego byłego pracodawcy, a następnie uargumentować, czemu prosimy o wystawienie takiego potwierdzenia. Warto także pamiętać, że nie jesteśmy jedynymi osobami, które mogą zgłosić nasz wniosek o wydanie dokumentu, może być to ktoś, kto został przez nas do tego upoważniony. W przypadku śmierci byłego pracownika, o duplikat może starać się spadkobierca zmarłego.

Prawo nie reguluje w jakiej formie należy zgłosić swoją prośbę o wydanie duplikatu świadectwa pracy, może się to odbyć nawet ustnie. Warto jednak wręczyć ją w formie pisemnej, dzięki temu będziemy mieli dowód na to, że takie zgłoszenie rzeczywiście miało miejsce.


Czym różni się duplikat dokumentu od oryginału?

Wydany nam duplikat dokumentu nie może się różnić treścią od jego oryginału. Oznacza to, że musi on zawierać dokładnie te same informacje dotyczące m.in. okresu zatrudnienia i chorony pracownika, a także czy wykorzystał on swój urlop. Jedyna zmiana, jaka powinna nastąpić, to wpisanie rzeczywistej daty wystawienia duplikatu oraz adnotacja, że jest to jego kopia.

fot. ymane jdidi z Pixabay

Źródło: kadry.infor.pl, money.pl

Bezpłatne oferty pracy i ogłoszenia lokalne