piątek, 05 października 2018, 16:56

Życie prywatne a zawodowe, czyli work-life balance

Wielu osobom ciężko zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. Często poświęcamy pracy zbyt wiele czasu, co może odbijać się na relacjach z rodziną, czy ze znajomymi. Jak zachować odpowiednie proporcje?
Życie prywatne a zawodowe, czyli work-life balance

Work-life balance (w skrócie WLB) to koncepcja polegająca na dążeniu do równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Powstała ona na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Pracodawcy zauważyli, że maleje stopień zmotywowania pracowników. Zmęczenie obowiązkami zawodowymi i np. rodzinnymi prowadziło do coraz mniejszego zaangażowania w wykonywane czynności. W związku z tym powstała koncepcja, której założenie polegało na tym, że praca i życie osobiste miały stanowić dobrze uzupełniającą się całość.

Jeszcze niedawno uważano, że należy oddzielać życie prywatne od zawodowego. Okazuje się jednak, że takie podejście nie musi być do końca właściwe. Work-life balance w praktyce polega na zrównoważonym podejściu do obowiązków. Coraz częściej pracodawcy zdają sobie sprawę, że koncepcja WLB daje sporo korzyści firmie. Pracownicy posiadają więcej energii, są lepiej zmotywowani i wzrasta ich poziom szczęścia. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że u osoby zadowolonje ze swojego życia prywatnego i zawodowego pojawi się syndrom wypalenia zawodowego.

Pracodawcy coraz częściej "idą na rękę" pracowników. Widząc korzyści, jakie niesie koncepcja WLB, wprowadzają w życie różne udogodnienia. Można tutaj wspomieć np. możliwości pracy w domu, ograniczaniu liczby nadgodzin, voucherach, czy biletach na różne wydarzenia. Pracownicy wiedzą, że osoba, która jest zadowolona ze swojego życia prywatnego, będzie osiągać lepsze wyniki w pracy.

Koncepcja WLB nie odnosi się tylko do stosunku pracodawcy do pracownika. Przede wszystkim należy samemu nauczyć się w taki sposób planować swoje obowiazki, żeby znaleźć czas na obowiązki, ale także na przebywanie z rodziną, czy na odpoczynek. Warto próbować zrobić harmonogram (nie musi być bardzo sztywny), w którym zaznaczymy, co mamy do wykonania w tygodniu. Powinniśmy zaznaczyć nie tylko rzeczy związane z pracą, ale także z rodziną, znajomymi, a także zaznaczyć czas dla siebie. Już takie małe kroki są w stanie pomóc zrównoważyć Twój tydzień.

fot. pixabay.com/rawpixel

Warto przeczytać

  • 53cda6bf9e7416260cb1a16b73c6c9e8a94_350x200
    Zalety pracy zmianowej

    Zmianowy tryb pracy wiąże się z pewnymi uniedogodnieniami. Praca zmianowa ma też także trochę plusów. Sprawdź zalety systemu pracy zmianowej. »

  • b00beba21b308c2679023e68f7fa4617b9f_350x200
    Ile wyniesie płaca minimalna w 2019?

    Wiemy, jakie będzie minimalne wynagrodzenie i stawka godzinowa w zbliżającym się roku. Sprawdź, ile będzie wynosiła minimalna pensja w 2019. »

Zobacz również

Chcesz wyróżnić swoje ogłoszenie?

Ostatnio czytane

Ostatnio dodane