wtorek, 03 marca 2020, 18:35

Jak napisać podanie o pracę?

Dowiedz się, co powinno zawierać podanie o pracę i jakich błędów unikać, by zwiększyć swoje szanse na objęcie wymarzonego etatu.
Wymarzona praca - jak napisać podanie o pracę?

Podanie o pracę, podobnie jak CV i list motywacyjny, jest jednym z kluczowych elementów decydujących o naszym zatrudnieniu. Dokument ten piszemy w trzech przypadkach: kiedy nie mając dużego doświadczenia chcemy wykazać się ambicją, firma, w której odbyliśmy staż, nie przewiduje w najbliższym czasie naboru lub potencjalny pracodawca rzadko prowadzi rekrutacje, a nam zależy na objęciu obleganego stanowiska w jego firmie. Prośba zawarta w podaniu o pracę powinna więc być odpowiednio umotywowana, aby treść była naszą jak najlepszą autoprezentacją.


Co zawrzeć w podaniu o pracę?

Podanie o pracę powinno być zwięzłe i napisane w oficjalnym, formalnym stylu, bowiem jego adresatem jest dział HR lub dyrektor/kierownik/właściciel firmy. Obowiązkowo musi zawierać takie elementy, jak:

  • miejscowość i data (w prawym, górnym rogu),
  • imię, nazwisko, adres i dane kontaktowe (po lewej stronie),
  • dane adresata: imię i nazwisko kierownika/nazwa firmy, adres (po prawej stronie),
  • tytuł „Podanie o pracę” i treść (stanowisko, na które aplikujemy, doświadczenie, kwalifikacje, osiągnięcia, zainteresowania),
  • zwrot grzecznościowy i własnoręczny podpis (po prawej stronie),
  • informacja o załącznikach, np. CV, dyplomy, rekomendacje (nieobowiązkowo).

Długość podania o pracę nie powinna przekraczać jednej strony formatu A4, dlatego w treści warto jedynie uzasadnić chęci do objęcia konkretnego stanowiska oraz zawrzeć najistotniejsze informacje, które mogą przekonać pracodawcę do zatrudnienia nas. Przy opisywaniu kariery zawodowej należy więc ograniczyć się do wymienienia nazwy firmy, okresu zatrudnienia i pełnionej roli. Listę konkretnych obowiązków możemy natomiast umieścić w CV.


Podanie o pracę – najczęściej popełniane błędy

Nierzadko można spotkać się z błędnym uznawaniem podania o pracę za synonim listu motywacyjnego. Choć dokumenty te uzupełniają się i piszemy je w tym samym celu, to pełnią one różne funkcje. List motywacyjny powstaje na prośbę pracodawcy w czasie rekrutacji, natomiast na wysłanie podania o pracę decydujemy się z własnej inicjatywy.

Zanim jednak to zrobimy, powinniśmy dokładnie sprawdzić je i poprawić wszystkie błędy (ortograficzne, językowe, stylistyczne czy interpunkcyjne), jeśli takowe występują. Nawet najmniejsze potknięcia działają na naszą niekorzyść, skutecznie psując nasz wizerunek w oczach potencjalnego pracodawcy.

Wzorowa forma i styl powinny także współgrać z ciekawą treścią. Jeżeli jesteśmy zainteresowani pracą w kilku firmach, to zalecane jest napisać każdy z dokumentów oddzielnie, dostosowując jego treść do zakresu działalności przedsiębiorstwa. Gotowe wzory podań o pracę zniechęcają pracodawców równie skutecznie jak brak estetyki, zbyt duża objętość tekstu czy chaotyczna forma.

fot. Pixabay.com

Warto przeczytać

  • 45206c5e9fbedf5f6623b25959747949446_350x200
    Czy nocleg na koszt firmy jest przychodem pracownika?

    Czy pracodawca musi pobierać PIT od kosztów zakwaterowania pracowników? Co jeśli koszty te przekraczają limit 500 zł określony w ustawie o PIT? Co na ten temat mówi Naczelny Sąd Administracyjny? »

  • 814d1684f4cc34958a3a8f88f98e0d2011c_350x200
    Jak napisać list motywacyjny?

    Chcesz zwrócić uwagę potencjalnego pracodawcy i dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną? Dowiedz się, jak prawidłowo napisać list motywacyjny, by nie wylądował w koszu z innymi, lecz był środkiem do osiągnięcia celu. »

Zobacz również

Polecane ogłoszenia

Ostatnio czytane

Ostatnio dodane