Jesteś tutaj:Pracenazlecenie.plAktualnościJak napisać i co powinno zawierać dobre CV?

Jak napisać i co powinno zawierać dobre CV?

  • środa, 20 stycznia 2016, 10:11
Image Description

To, że w CV najważniejsza jest treść nie pozostawia złudzeń. Nie mniej jednak ważnym elementem jest jego wygląd. Jakie powinno być twoje CV, aby zostało dobrze odebrane przez rekrutera bądź pracodawcę?


Elementy zawarte w CV to Twoja wizytówka - w końcu najczęściej tylko na jego podstawie wyrobione zostaje pierwsze wrażenie o kandydacie, który ubiega się na dane stanowisko. Od niego zależy twoje być albo nie być w danej firmie, czyli to, czy dostaniesz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Według badania przeprowadzonego przez The Ladders pierwsze sześć sekund decyduje o tym, czy twoje CV zostanie zaakceptowane.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim uporządkuj dane pod kątem tego, na jakie stanowisko się ubiegasz. Czasami mniej znaczy więcej – zamiast wymienienia wszystkich zajęć z ostatnich dziesięciu lat, zwłaszcza jeśli było ich dużo, skup się na tych, które są powiązane z charakterem pracy do której aplikujesz. Rekruter doceni CV przygotowane pod konkretną firmę, ponieważ pokazuje zaangażowanie aplikanta. Zastanów się też, jaką cechą możesz wyróżnić się na tle innych.

Pamiętaj o bardzo istotnym aspekcie, jakim jest szata graficzna. W Internecie można znaleźć wiele gotowych kreatorów CV. Nie potrzeba mieć jednak graficznych zdolności, aby stworzyć czytelnie a jednocześnie wyróżniające się na tle innych CV. Ważne jest, aby wygląd aplikacji dostosowany był do branży, w jakiej szukasz pracy. W księgowości, administracji czy pracach biurowych ceniona jest prostota i klasyka, z kolei marketingowcy i agencje reklamowe na pewno docenią twoją kreatywność.

Co powinno zawierać CV?

Po pierwsze – dane

Przede wszystkim imię, nazwisko oraz numer telefonu i e-mail. W drugiej kolejności data urodzenia i miejsce zamieszkania. Wydaje się banalne, ale to od poprawności tych informacji zależy, czy rekruterowi uda się z tobą skontaktować.

Po drugie – zdjęcie

Przyjęło się powszechnie, że CV powinno je zawierać. Nie jest to oczywiście obowiązkowe. Pracodawca często sam wyraźnie zaznacza, że prosi o przysłanie życiorysu wraz ze zdjęciem. W takim wypadku istnieje prawdopodobieństwo, że przy wstępnej selekcji aplikacji zwracana będzie uwaga na to, czy kandydat odniósł się do treści ogłoszenia.

Po trzecie – doświadczenie zawodowe

Uporządkuj chronologicznie informacje o byłych miejscach pracy oraz zakres wykonywanych obowiązków. Sama nazwa firmy, czy ogólna nazwa stanowiska może okazać się niewystarczająca. Dołącz zatem dwa zdania o tym, na czym dokładnie polegała twoja praca.

Po czwarte – wykształcenie i dodatkowe szkolenia

Niepotrzebne jest wypunktowanie ścieżki kształcenia od szkoły podstawowej. Skup się raczej na uzyskanym zawodzie i skończonych studiach. Informacje o ukończonych kursach i szkoleniach są dodatkowym atutem – wyrazem twojej chęci kształcenia i poszerzania wiedzy.

Po piąte – umiejętności dodatkowe

To miejsce na informacje, które jeszcze bardziej uatrakcyjnią twoją kandydaturę. Może się tam znaleźć wzmianka o znajomości obsługi programów graficznych, pakietu Office, ale również wzmianka o posiadaniu prawa jazdy, czy znanych językach obcych.


Ostatnim, ale na pewno nie mniej ważnym elementem jest klauzula o przetwarzaniu danych osobowych. Jej obecność jest konieczna, aby twoje CV mogło brać udział w rekrutacji.

Źródło: pixabay.com / theladders.com

Bezpłatne oferty pracy i ogłoszenia lokalne