Dość łatwo zauważyć, że obecnie można zaobserwować dwie tendencje. Z jednej strony coraz bardziej ceni się pracowników wyspecjalizowanych, znakomicie poruszających się w pewnych konkretnych zagadnieniach. Z drugiej strony poszukuje się osób wszechstronnych, elastycznych, o szerokich horyzontach i szybko uczących się nowych rzeczy. Czy rzeczywiście są to tendencje, które ciężko pogodzić?
W obecnych czasach pracodawcy muszą często dopasowywać się do zmieniającego się rynku. Od pracowników często wymaga się zatem różnych kompetencji. Można pracować od wielu lat w tym samym miejscu, ale z czasem może dość mocno zmienić się nasz sposób pracy. Uczymy się nowych rzeczy, które pomogą nam lepiej odnaleźć się w miejscu pracy i dopasować do zmieniających się wymagań.
Jednocześnie istnieje czasami przekonanie, że ten, kto zna się na wszystkim tak naprawdę nie zna się na niczym. Należy zatem mieć dość mocne przygotowanie merytoryczne w zakresie pewnego konkretnego tematu. Możemy np. znakomicie odnajdować się w językach HTML, XHTML, czy XML. Niemniej bardzo ceni się pracowników, którzy posiadają jeszcze inne umiejętności, które pomogą lepiej reagować w nowych sytuacjach. Dobra umiejętność języków obcych, znajomość programowania VBA w Excelu, a także umiejętności miękkie, które są niezwykle ważne, jeśli myślimy o rozwoju zawodowym.
Wydaje się zatem, że powinno się dążyć do bycia specjalistą w danej dziedzinie, jednak nie należy zapominać o innych umiejętnościach, gdyż wszechstronność jest bardzo ceniona na rynku pracy. Umiejętność odpowiedniej reakcji i dopasowania się do nowych okoliczności zawsze jest w cenie.
Przeczytaj także na temat gotowości do pracy po ukończeniu studiów.
fot. pexels.com/bruce mars