Jesteś tutaj:Pracenazlecenie.plAktualnościJak wybrać odpowiednie biuro rachunkowe?

Jak wybrać odpowiednie biuro rachunkowe?

  • środa, 24 sierpnia 2016, 09:13
Image Description

Wybór odpowiedniego biura rachunkowego do obsługi firmy nie jest zadaniem łatwym. Od tej decyzji zależy bowiem wiele m.in. prawidłowe rozliczenie z Urzędem Skarbowym. Błąd może mieć w tym przypadku nieprzyjemne dla przedsiębiorcy konsekwencje.


Co należy sprawdzić na samym początku?
Najistotniejszą rzeczą na samym początku jest stwierdzenie, czy dane biuro rachunkowe posiada certyfikat księgowy Ministra Finansów. Dokument ten powinien być aktualny. Ponadto ważna jest polisa ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC). Stanowi ona zabezpieczenie przed popełnieniem ewentualnych błędów oraz świadczy o tym, czy dane biuro traktuje swoich klientów poważnie. Wykupienie stosownej polisy nie należy bowiem do rzeczy tanich. Niektóre biura rachunkowe ubezpieczają również inne czynności, które nie podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu. Są to m.in. rozliczenia z ZUS, prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów itd. Warto zdawać sobie sprawę, że odpowiedzialność przed urzędem skarbowym za błędy ponosi przedsiębiorca. Dopiero później można domagać się ewentualnego odszkodowania.

Doświadczenie i podejście do klienta
Przed podjęciem decyzji o wyborze odpowiedniego biura rachunkowego dobrze jest dowiedzieć się, jak podchodzi ono do swoich klientów. Lepiej unikać dużych biur, które obsługują ogromną liczbę firm. Warto jest mieć zapewnioną pomoc jednego księgowego, który będzie indywidualnie zajmował się daną firmą. Taka osoba będzie zaznajomiona ze sprawami z nią związanymi i w razie jakichkolwiek problemów posłuży pomocą. To układ o wiele korzystniejszy dla przedsiębiorcy i pozwala na zmniejszenie ryzyka wystąpienia ewentualnych błędów.

Warto także dowiedzieć się czy w danym biurze pracują osoby z doświadczeniem w różnych dziedzinach związanych z księgowością. Nie bez znaczenia jest też fakt, jakiego typu firmy obsługuje dane biuro rachunkowe. Jeśli są to duże przedsiębiorstwa to może być kłopot z prowadzeniem księgowości małej firmy. Może ona zostać w takiej sytuacji np. nieco zaniedbana. Trzeba także pamiętać, że nie każde rozwiązanie, które sprawdza się w przypadku dużych firm, będzie opłacalne też w przypadku małej.

Ponadto niektóre biura rachunkowe łączą działalność księgową z inną np. oferują również usługi ubezpieczeniowe. Zazwyczaj bardziej renomowane biura skupiają się jednak na jednym typie działalności i nie szukają zarobku także gdzie indziej.

O czym jeszcze warto pamiętać?
Dobrze jest się także zorientować, czy dane biuro rachunkowe przesyła dokumenty ZUS droga elektroniczną przy wykorzystaniu specjalnego oprogramowania z podpisem elektronicznym. Daje to szansę na uniknięcie wielu błędów. Na koniec pozostaje także oczywiście kwestia ceny. Cennik warto przeanalizować pod kątem możliwości finansowych firmy. Podczas poszukiwań można także zapytać o opinię i rady znajomych przedsiębiorców. Być może będą w stanie polecić sprawdzone biuro rachunkowe. Nic tak dobrze nie świadczy bowiem o oferowanej usłudze jak pozytywna opinia zadowolonego klienta.


Artykuł został przygotowany przy współpracy z biurem księgowym CredoTax z Poznania, oferującym profesjonalne i kompleksowe usługi księgowe.

Źródło: ip

Bezpłatne oferty pracy i ogłoszenia lokalne