Jesteś tutaj:Pracenazlecenie.plAktualnościGeneracja Z - oczekiwania wobec pracodawców i ich przyszłość na rynku pracy

Generacja Z - oczekiwania wobec pracodawców i ich przyszłość na rynku pracy

  • piątek, 24 czerwca 2016, 10:18
Image Description

Z raportu firm Robert Half i Enactus wynika, że już w 2020 roku przedstawiciele generacji Z będą stanowić 20% wszystkich osób zatrudnionych.


Charakterystyka ich pracy to multizadaniowość, chęć pracy zdalnej czy korzystanie z kilku urządzeń jednocześnie – w najbliższej przyszłości silnie wpłynie na model funkcjonowania przedsiębiorstw. Według najnowszej analizy Infosys, aż 3/4 osób urodzonych po roku 2000 ma świadomość, że obecny system edukacji nie uczy ich kompetencji wymaganych przez pracodawców i oczekuje od przedsiębiorców większego wsparcia.

Czym jednak Zetki wyróżniają się z czteropokoleniowego tłumu osób aktywnych zawodowo? W przeciwieństwie do zapracowanych baby boomersów, generacji X dbającej o zachowanie równowagi między karierą a życiem prywatnym oraz szukających zawodu z misją przedstawicieli Y, osoby z pokolenia Z cechuje naturalna biegłość w poruszaniu się po świecie nowych technologii oraz chęć doskonalenia umiejętności zarządzania ludźmi. A jak młode pokolenie szuka pracy? Badania pokazują gwałtowny zwrot w stronę technologii mobilnych.

- Generacja Z to jedyne prawdziwie „technologiczne” pokolenie. Zostało wychowane w dobie rozkwitu nowoczesnych technologii, jest biegłe w wykorzystywaniu gadżetów, nowinek, żyje w wirtualnym świecie. Młodzi ludzie używają teraz telefonów do wszystkiego, m.in. nauki, wyszukiwania informacji, komunikacji, a coraz częściej także szukania pracy. Oferty chcą przeglądać wszędzie i mieć do nich dostęp w trakcie podróży, zakupów czy spaceru. Firmy muszą więc inwestować w intuicyjne i atrakcyjne aplikacje mobilne, dedykowane działaniom rekrutacyjnym. Ważną rolę odgrywa także grywalizacja, możliwość zabawy, nietypowe rozwiązania i happeningi, wszystkie powiązane z rozwiązaniami technologicznymi. Tylko w ten sposób nadążą za wyjątkowo wymagającymi osobami z Generacji Z – mówi Anna Kosińska, Poland Marketing & Employer Branding Manager w Luxoft, globalnej firmie programistycznej zatrudniającej w Polsce ponad 2000 specjalistów.

Co ciekawe, ich sprawność w posługiwaniu się urządzeniami elektronicznymi nie odzwierciedla się w preferowanym sposobie kontaktu ze współpracownikami – ponad połowa Zetek woli tradycyjną rozmowę od komunikatorów czy maili. Dodatkowo, ważną rolę w życiu zawodowym najmłodszej generacji pełnią przełożeni. Blisko 3/5 badanych przyznaje, że od swojego szefa oczekuje uwagi, w dalszej kolejności wymieniając uczciwość i szczerość (52%), a także jasno sprecyzowaną strategię działania oraz umiejętności interpersonalne (34%).

- Pokolenie Z to tzw. „reality-check generation”, czyli ludzie mocno stąpający po ziemi. Mimo młodego wieku podchodzą do wyzwań ze zdrowym rozsądkiem, są przygotowani na to, co przyniesie ze sobą przyszłość. W naszym najnowszym raporcie „Uwalniając ludzki potencjał: edukacja i umiejętności w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej” blisko 40% Zetek uważa, że w ciągu najbliższej dekady ich stanowiska pracy zostaną zlikwidowane na rzecz zautomatyzowanych systemów i rozwijającej się robotyki. Dobra wiadomość jest taka, że nie są bierni i zdają sobie sprawę, że muszą być elastyczni i ciągle poszerzać wiedzę, zwłaszcza w kontekście nowoczesnych technologii – komentuje Magdalena Jóźwiak, Dyrektor HR, Infosys Poland.

Zdaniem ekspertów z Infosys młodzi ludzie zdają sobie sprawę z tego, że nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe, w najbliższych latach mogą stać się najważniejszą domeną kreatywności, innowacji oraz produktywności. Opinię tę podziela Irmina Rek-Izdebska, szefowa HR Application Services z Capgemini:
- W obecnych czasach jak nigdy dotąd ważne jest udzielenie wsparcia najmłodszemu pokoleniu, aby mogło efektywnie rozwijać się w obszarze transformacji cyfrowej. Zwłaszcza, że cyfrowe narzędzia na stałe zagościły w środowisku biznesowym, powodując istotne zmiany w sposobie, w jaki pracujemy i w jaki się komunikujemy. Dlatego też motywowanie młodych ludzi do ciągłego rozwoju, a także zdobywania wiedzy z zakresu IT, powinno stanowić priorytet zarówno w środowisku akademickim, jak i biznesowym – podsumowuje.

Źródło: ip / pixabay.com

Bezpłatne oferty pracy i ogłoszenia lokalne