Jesteś tutaj:Pracenazlecenie.plAktualnościCo powinien zawierać biznesplan?

Co powinien zawierać biznesplan?

  • czwartek, 21 stycznia 2016, 13:21
Image Description

Każda osoba, która chce założyć własną działalność powinna poważnie podejść do planowania i scharakteryzowania swoich celów. Od tego może zależeć powodzenie w biznesie, stabilna i przejrzysta sytuacja firmy, a także współpraca i zaangażowanie inwestorów.


Biznesplan ma za zadanie ujednolicić założenia firmy, oczekiwania, a także metody wykorzystywane do osiągnięcia celu. Pozwala skupić się nie tylko na sytuacji w dniu rozpoczęcia istnienia firmy, ale także prognozować, co stanie się za miesiąc, kwartał lub rok. Dzięki temu ograniczamy ryzyko nieprzewidzianych sytuacji, które najczęściej kończą się niezaplanowanymi kosztami lub w najgorszym wypadku – szybkim zamknięciem działalności.

Warto przy tworzeniu biznesplanu skorzystać z pomocy specjalistów, znających się na sytuacji rynkowej, wycenie i innych czynnikach, które należy określić na starcie.

Potrzebne jest skonkretyzowanie: poziomu sprzedaży, jaki chcemy osiągnąć w danym okresie czasu, czynników ryzyka, kosztów na jakie jesteśmy narażeni, źródeł pomocy, z których będziemy musieli skorzystać w nagłych przypadkach, działań podejmowanych podczas sytuacji kryzysowych, a także tego, czy będziemy musieli zatrudnić dodatkowych pracowników oraz gdzie znajdować się będzie siedziba naszej firmy. Nie da zrobić się wszystkiego jednocześnie, dlatego ważne jest wyznaczenie sobie priorytetów i rozłożenie kolejnych etapów w czasie. Nie jesteśmy w stanie zapamiętać wszystkiego, dlatego tak ważne jest udokumentowanie naszych postanowień.

Z jakich części powinien składać się biznesplan, aby okazał się atrakcyjny, przejrzysty i przede wszystkim – pomocny?

1. Krótka charakterystyka, czyli najważniejsze informacje o firmie i właścicielu, a także o oferowanym produkcie. Ta część nie powinna być długa, żeby potencjalny klient lub inwestor nie okazał się znudzony, ale jednocześnie na tyle ciekawa, aby go zachęcić do dalszego zapoznania się z naszym projektem.

2. Profil działalności - tutaj opisujemy nasz pomysł na firmę, jego zalety oraz historię powstawania. Informujemy też o strukturze prawnej i zakresie działania.

3. Badania rynku. W tej części przedstawiamy analizę konkurencji, potencjał jaki widzimy w naszej działalności na tle innych, a także rynek zbytu i charakterystykę naszych klientów.

4. Strategia – powinniśmy wykazać, że jesteśmy w pełni świadomi nie tylko szans, ale również zagrożeń i wiemy, jak sobie z nimi radzić. Przedstawiamy również założenia dotyczące rozwoju naszej firmy i jej sytuacji rynkowej w przyszłości.

5. Plan finansowy to jeden z najważniejszych elementów naszego biznesplanu. Wskazuje środki, jakie jesteśmy w stanie zainwestować, a także nasze oczekiwania. Musi zawierać plan: przychodów, kosztów i zysków firmy.

6. Zarządzanie i plan zatrudnienia – opis stanowisk, jakie planujemy stworzyć w naszym przedsiębiorstwie, zakres obowiązków pracowników, a także wskazanie zarządu.

7. Charakterystyka produkcji – w tym punkcie skupiamy się na naszym produkcie i fazach powstawania – od produkcji, aż po kanały dystrybucyjne, a także wskazaniu miejsc, w których będzie się to odbywać.

8. Podsumowanie, czyli zbiór wniosków, zalet i wad naszego projektu, a także przypomnienie najważniejszych informacji o działalności. Warto w tym punkcie zaznaczyć ponownie nasze cechy charakterystyczne, które wyróżniają nas na tle konkurencji.

9. Załączniki – tutaj zawieramy wszelkie wyniki badań, wykresy, podsumowania oraz ilustracje.

Źródło: pixabay.com / dlastudenta.pl

Bezpłatne oferty pracy i ogłoszenia lokalne